Brug sportsbaren korrekt

energibar til træningNår du træner eller på anden måde bruger din krop fysisk hårdt, er der to overordnede sportsbarer du skal kende til. Det er energibaren og proteinbaren. Det er vigtigt, at du skelner mellem dem og bruger dem på det rigtige tidspunkt i forhold til din træning. For en energibar og en proteinbar er langt fra det samme. Som navnet siger indeholder en proteinbar proteiner og det primære formål med en proteinbar at tilføre kroppen proteiner. En energibar derimod indeholder mange kulhydrater og skal tilføre kroppen kulhydrater. Men hvornår er det man skal tage den ene sportsbar fremfor den anden? Det får du svar på i artiklen her. Så læs med!

Energibaren

En energibar har som navnet siger til formål at give dig energi, når din krop behøver det. Det gør energibaren hovedsagligt ved at tilfører din krop kulhydrater. En energibar indeholder således mange kulhydrater, som kan komme fra mange forskellige kilder. En energibar kan indeholde kerner, frø, nødder, olier og chokolade. Du kan se på de enkelte energibarers ingredienser, hvad de indeholder. Der vil naturligvis altid være noget, man bedre kan lide end andet.

Hvornår skal man spise en energibar?

For det meste får du den bedste effekt af en energibar, hvis du spiser den omkring en time, inden du træner, da den skal give din krop energi til træningen. Du kan naturligvis spise energibarer på andre tidspunkter. Men det kan ikke anbefales at gå og spise energibarer som snacks. De er kun sunde, hvis din krop har behov for kulhydraterne og du siden får forbrændt den mængde kulhydrater, som baren indeholder.

Proteinbaren

En proteinbar er modsat energibaren en sportsbar med et højt indhold af proteiner. Det vil sige, at baren er med til at dække det proteinbehov din krop har behov for dagligt. Der er dog også proteinbarer, der indeholder kulhydrater og der er meget stor variation i hvor mange proteiner, der er i de forskellige proteinbarer. Der findes små proteinbarer med 8 til 10 gram protein og store barer med hele 30 til 35 gram protein. Når der også er kulhydrater i en proteinbar er det med til at fylde sukkerdepoterne i musklerne op igen. Proteinerne hjælper med at genopbygge musklerne i kroppen.

Hvornår skal man spise en proteinbar?

Hvis du træner meget og hårdt er det vigtigt, at du supplerer med proteiner efter træning for eksempel i form af en proteinbar. Du restituerer hurtigere, når du får et ekstra tilskud af proteiner i løbet af den første halve time efter træningen. I en proteinbar er der nok proteiner til at kickstarte restitutionsprocessen. Derfor er det supergodt at have en proteinbar med i tasken. En proteinbar kan også spises lige før og under træningen. Det vigtige er, at den indtages meget tæt på træningen modsat energibaren, der skal indtages en time før. Men du skal være opmærksom på, at det er meget vigtigt at få mange proteiner i timerne efter træningen, for at sikre den maksimale vækst af musklerne og den rette restitution. Det vil sige, at du skal få dig et proteinrigt hovedmåltid. Ligesom energibaren kan det være fristende at tage en proteinbar som mellemmåltid. Den mætter godt, men da den indeholder en del sukker og andre usunde tilsætningsstoffer, kan det ikke anbefales at lade den erstatte et sundt mellemmåltid.