Her finder du øvelser til træning af dine triceps muskler.

Triceps

One arm incline tricpes:

 

Triceps kickback træning:

 

Two arm extension:

 

Two arm kickback:

 

Lidt om triceps øvelser om træning

Triceps er en mere overset muskel når det kommer til træning af armene, men er oftest også grunden til at folk træner arme. De fleste kender til udtrykket ”mormor-arme”, og disse skyldes slappe triceps.

Ligesom med biceps kan man ved at starte træningen med 15-20 gentagelser, 2-3 sæt pumpe musklen i gang, og undgå at trætte musklen for hurtigt under træningen. Herefter sættes antallet af gentagelser ned, men antallet af sæt øges. Det er vigtigt at udføre øvelserne stille og roligt, og huske at fokusere på vejrtrækningen, da dette vil hjælpe med at undgå skader, og have nok ilt i kroppen til at undgå mælkesyre i musklerne. Herunder vil der være en gennemgang af nogle simple øvelser til at træne dine triceps.

Dips (ikke vist endnu) er en fantastisk øvelse for dine triceps, og kan tilpasses til dit helt eget træningsniveau. Hvis du ikke har trænet triceps meget, er det bedst at starte med bænkdips, da disse ikke er helt så krævende, og derfor nedsætter risikoen for skader. For at lave bænkdips placerer du dine hænder på kanten af en stol, sofabord, træningsbænk eller andet i denne højde. Stræk dine ben ud foran dig, så du hviler på hælene. Nu gælder det om at bøje armene ned, så albueleddet danner en 90 graders vinkel, og løfte dig selv op igen. Øvelsen kan gøres sværere ved at placere tunge ting på lårene, og når du føler du har fået bygget en god styrke op kan du gå over til normale dips. Her skal du bruge to horisontale stænger, der hænger omkring taljehøjde, tit er der et stativ eller en maskine i træningscentret.
Du starter med at tage fat i hver stang, og løfte dig op så din krop er helt strakt. Øvelsen er den samme som bænkdips, du sænker dig selv ned så dine albueled danner en 90 graders vinkel. Det er vigtigt i denne øvelse at dine albueled ikke danner en vinkel under 90 grader, da dette kan skade albuen.

Smalt bænkpres er en let overset øvelse, trods dens laveres skadesrisiko og hurtige resultatet. Du lægger dig ned på bænken, og tager fat i vægtstangen. Dine hænder skal være i skulderbredde, og håndfladerne skal vende opad. Løft vægtstangen over brystet og sænk den ned langsomt. Stop inden stangen rør brystet, og løft stangen til udgangspositionen. Husk ikke at tage for meget vægt på de første gange, så du ikke overanstrenger musklerne.