Vejen til stabil vægt

Mange henvender sig hos lægen og får undersøgt deres stofskifte i den tro, der er noget rivende galt.
Det er som om kroppen slet ikke forbrænder noget – spiser du 250 gram chokolade, vejer du næsten 250 gram mere dagen efter.

Men hvad er det der sker med din krop?

Er du en af de utroligt mange, der oplever den slags yoyo vægt, hvor slankekure kun virker i 1 måned og det virker helt umuligt at komme ned i vægt ?
Du har sikkert prøvet mange forskellige kure og træningsformer de sidste 10 år, men det er som om intet virker.

Så er du ikke alene og det er typen som din en personlig træner virkelig kan skabe gode resultater med -og det er der en grund til.

Se på de to billeder nedenfor – hvad er forskellen på kroppene ?
styrketræning

FEDT, den ene har meget mere fedt!

Hvis forskellen kun var fedt, kunne man nemt få den ide, at stofskiftet ikke fungerede hos kroppen med mest fedt.

Prøv nu at se på de to andre kroppe her – hvad er forskellen ?stabil vægt

Nej, det er ikke fedt, det er muskelmasse.

Hele ”hemmeligheden” ved stabil vægt ligger i mængden af muskelmasse.

Den typiske livsstil mange praktiserer, hvor et stilsiddende job og en hjemmelavet diæt, med underlige ”regler” og ualmindelig lidt motion, er grunden til mange danskers problemer med vægten.

De mange år uden motion, har fået din muskelmasse ned på et minimum og dermed din forbrænding.
Sammenblandet med diverse mystiske kost ”regler” som man har indarbejdet over flere år f.eks. springe morgenmaden over, drikke 2 liter kaffe pr dag og indtage masser af stivelse, ja det giver en voldsom udfordring mht stabil lav vægt.

Er du dertil også stresset, så din krop udskiller kortisol i for store mængder, ja så er det nærmest umuligt ikke at tage på i vægt.

Problemet i vores kultur ligger primært i vores selvopfattelse som intelligente mennesker.
Vi fokuserer på viden og tilegnelse af viden – kroppen er bare noget irriterende væv, der ikke gør som du vil have.


Din adfærd og opfattelse skal ændres

Se dig selv som et dyr. Du er et dyr.

Din krop er ikke designet til at sidde og glo på et kontor, blive fragtet frem og tilbage i en bil og slet ikke til den kost du indtager.

Den er intelligent designet, så den tilegner sig din adfærd.

Derfor skal din adfærd ændres, hvis du skal opnå vægt reduktion og stabil vægt.

Ingen slankekure kan give dig det på lang sigt, nok kan du blive slank, men du vil stadigvæk tage på og have problemer med en stabil vægt – vil du leve på diæt resten af livet, for at holde vægten?

Muskelmasse er svaret

Des mere muskelmasse på din krop = des mere forbrænding.

Udfordringen er at få så tilpas muskelmasse, at din krop automatisk forbrænder alt den kost du indtager.
Når du først har fået opbygget muskelmasse, er det 1000 gange lettere at tabe de overflødige kilo, endda uden at gå på streng diæt.

Se igen på billederne af den tynde og muskelrige krop.

Hvis de to kroppe ønsker at tabe fedt, vil den muskelrige krop forbrænde over dobbelt så mange kalorier på en løbetur end den tynde uden muskler.
Vægttabet vil komme øjeblikkeligt og går du til den med en tilpasset kostplan på samme tid, så kan du få helt fantastiske resultater.

Det er derfor styrketræning er bedre end cardio

De fleste der træner selv, vælger cardio baseret træning, når målet er vægttab.
Det kan få dig ned i væg, så du er tynd, men igen – spiser du uhensigtsmæssigt tager du voldsomt på igen.

Netop derfor skal din fokus være på muskelopbygning frem for afbrænding af kalorier.

Det er en langsigtet metode, der virker og på lang sigt får du de resultater du sigter mod.

Træner du derimod udelukkende cardio, vil du komme ind i en ond cirkel, hvor din krop vender sig hurtigt til belastningen og forbrænder mindre og mindre.
Du vil få din hjerne bombarderet med endorfiner og kroppen vil skrige på kulhydrater efter træningen.
Den voldsomme kulhydrat trang, vil gøre det endnu svære at holde en ren diæt eller i det mindste at spise moderat mængder.

Her er de personlige trænere eksperter

De kan hjælpe dig med at sammensætte et styrketrænings program, der fokuserer på de øvelser, der er mest effektive til opbygning af muskelmasse.
På samme tid kan de lave en kostplan, der understøtter opbygningen af musklerne og forklare dig, hvordan du får de to ting til at samarbejde for dig.