Flad mave hvordanEn flad og sexet mave er noget, de fleste af os har på ønskelisten, og aktivt gør en indsats for at en få en flad mave. Specielt i vores nuværende tid og samfund med fokus på det ydre, idéelle, slanke og veltrænede kroppe. Det kan være en svær kamp med uvidenhed, forvirring, desperation og manglende motivation set i lyset af, at vi alle har et arbejde og et liv ved siden af træningen, som også skal prioriteres.
Fedtet omkring maven er noget af det sværeste at få væk. For at få en flad mave, er det vigtigt at vide, hvilken betydning de forskellige måltider vi indtager, har i kampen om en flad mave og hvordan vores krop reagerer til maden. Al mad kan indtages, tygges og fordøjes af vores fordøjelsessystem, men at have en forhåndsviden om, hvilken slags mad man bør fokusere på og hvilken slags mad man bør afholde sig fra, i kampen om at få en flad mave, har en altafgørende betydning. Lad os sammen starte med at kigge på, hvad man bør spise

Kosten og flad mave

Får at få en flad mave, er det vigtigt at spise sine måltider oftere. I stedet for den traditionelle regel om 3 måltider om dagen, bør man sørge for at forøge sine måltider til 5-6 måltider om dagen. Samtidig med at du forøger dine måltider, er det også essentielt at formindske sine portioner. Vær ikke bange at du kommer til at sulte og at du ikke kan klare det. Tværtimod. Ved at du formindsker dine portioner, men netop spiser oftere, føler du hverken sult eller mæthed. Du udvider ikke din mavesæk, men automatisk formindsker din mavesæk og fedtet omkring maven på en 100 % sund og naturlig måde, uden nogen som helst fremmed hjælp udefra kroppen, i form af piller og kirurgisk indgreb. Og netop dette er en essentiel faktor i at få en flad mave.
Et andet aspekt, du bør forholde dig til i din kamp om at få en flad mave hurtig, er dine søvnrytmer. Søvn har en afgørende betydning for kroppens genopbygning og mangel på søvn kan både påvirke kroppens mange fysiologiske funktioner samt dit humør og motivation i kampen om en flad mave. Enhver, der har oplevet en nat med dårlig søvn, ved, hvordan det kan påvirke humør, koncentration og ydeevne. Behovet for søvn og søvnkvalitet er en afgørende faktor for en slank og sund krop. Når dette livsnødvendige behov ikke dækkes på en tilfredsstillende måde, vil du være mere tilbøjelig til at afvige fra dine mål om sund mad og drikke og en omgang god og hård træning. Dit humør vil være mindre resillient og kan hurtigt knækkes, hvorfor din sukkertrang vil tage over.

Du får måske også lyst til en pizza, i stedet for selv at bruge tid og kræfter til at lave mad hjemme. Dette vil resultere i alt andet end en flad mave og vil tage dig længere tid at tabe dig.
En rigtig god ide er, at erhverve sig viden omkring mad, som man bør spise og ikke spise. For eksempel bør man så vidt muligt afholde sig fra alt slags brød og gryn, herunder boller, toastbrød og også rugbrød og pastaretter, da disse har en oppustende effekt. Maven bliver oppustet og de mange kalorier sidder omkring maven, og du er nu et skridt længere væk fra den flade mave. I stedet bør man forberede grøntsager så som broccoli og spinat og kombinere det med animalsk protein, for eksempel kylling og tun. Frugt bør altid spises som et mellemmåltid, alene og separeret fra selve måltiden, da nogle madkombinationer også har en oppustende og negativ effekt, nøjagtig ligesom korn, mel og gryn. En god tommelfingerregel er, jo færre mad og drikke du indtager, som har et navn og ingredienser, du har svært ved at udtale og ikke kender til, desto mere sund og slank vil du blive.
Jagten på den flade mave hurtigst muligt kan lade sig gøre, ved at du også prioritere dig selv først. Stressfulde situationer kan tage din fokus væk fra dig selv. Hvis du ignorerer dig selv, vil du skabe flere problemer end du kan løse. Altid og hver eneste dag bør du fokusere på dig selv og gøre de ting, du finder underholdende, afstressende o. lign. Reserver 30 min hverdag til dig selv til for eksempel yoga, en morgen og aften rutine, en kort gåtur eller velvære.
Find din egen rutine og hold dig til det. Skab dig en simpel rutine og sæt dine egne regler i jagten på den flade mave. Vi er alle forskellige, og noget som én finder som virker for vedkommende, virker nødvendigvis ikke for dig også. Du er et unikt individ, hvorfor du skal efterforske og opdage, hvad der virker netop for dig for at få en flad mave.
Læs om højt BMI og slankeoperation her