Tab dig med proteinerProtein kur

Kroppen omdanner proteiner til amino syrer, som dine muskler og krop benytter til bl.a. fornyelse af musklerne.
Den mængde protein din krop skal have efter træning, kan du nemt opnå fra naturlige produkter hos købmanden – du behøver ikke købe proteinpulver, det kan dog gøre indtagelsen lettere.

Grunden til protein er velegnet til vægttab, er at den omsættes langsommere af kroppen og kræver mere energi for at live nedbrudt. Kroppen skal med andre ord arbejde mere for at nedbryde protein sammenlignet med kulhydrater.

Indtager du 500 gram protein, vil det mætte længere end 500 gram kulhydrat.

Kører du ren proteinkur vil kroppen blive tvunget til at tære på fedtdepoterne, hvor der normalt ville blive brugt kulhydrater. (ekstremt forenklet) Læs meget mere om proteiner og proteinpulver her

Du kan derfor opleve, at dine muskler arbejder anderledes og at du hurtigere rammer det punkt, hvor du begynder at forbrænde fedt under hård træning.

Din hjerne vil også ”arbejde” anderledes -og ofte knap så effektivt.

Proteinpulver

Det kan være svært at indtage nok protein igennem normal kost, da det kræver en meget ensidig kost og det kan blive en udfordring i længden.

Derfor anbefaler vi, at du køber en bøtte proteinpulver og anvender den i din madlavning.

Udover at lave almindelige shakes til før, under eller efter træning (det er der delte meninger om), så kan du anvende proteinpulveret til at lave sunde snacks.

Det er yderst populært at eksperimentere med almindelig valleprotein i kager, pandekager, hjemmelaet is osv.

Test dig frem

Der er mange mange varianter af proteinpulver, de fleste er lavet på valle, faktisk nøjagtigt det samme som kalve får på en bondegård, så de vokser hurtigt.
Uden tilsat smag eller sødestof, så smager det tæt på letmælk, bare lidt tyndere.

Vallen tørres og pulveret er højkoncentreret protein på omkring 99%.

Producenterne tilsætter nu smags stoffer, sødemidler og forskellige typer midler der giver meget lang holdbarhed.

Generelt er det mest smag og proteinindhold pr. 100 gram samt naturligvis pris som du bør se mest efter.
Forskellen i sammensætningen af de forskellige proteiner har naturligvis også betydning, men når det ikke skal bruges på konkurrenceplan, vil en 80% valleprotein fint dække alle dine behov.

En af de producenter jeg personligt er tilfreds med smagen fra er LinusPro.

De laver meget høj kvalitet af Dansk valle og der er flere forskellige varianter.

Bemærk at Casein protein optages langsommere i kroppen og dermed også kan være en god ide, at læse nærmere om.

Fødevarer med meget protein, pr. 100 gram:

Soya bønner 36 gram
Tun 27 gram
Røde linser 27 gram
Kylling 26 gram
Sardiner 25 gram
Brune linser 25 gram
Hørfrø 25 gram
Peanuts 25 gram
Rejer 24 gram
Mungbønner 24 gram
Kalkun 22 gram
Roastbeef 22 gram
Torskerogn 22 gram
Hvide bønner 21 gram
Laks 21 gram
Pistacienødder 21 gram
Mandler 21 gram
Helleflyder 21 gram
Kikærter 21 gram
Brune bønner 19 gram
Cashewnødder 19 gram
Æg 13 gram
Pecannødder 10 gram
Tofu 8 gram

Husk at protein ikke er alt. Det er nødvendigt også at se på fedtindholdet, da mange af nødderne f.eks. indeholder store mængder fedt.
Derfor vælger mange, at indtage proteinpulver, hvor fedtindholdet er meget lavt og kravet til viden om alle de forskellige fødevarer ikke er nødvendigt.

Tip til proteinkuren

Vil du prøve en proteinkur, er det nødvendigt, at du planlægger den godt.
Kører du den naturlige vej, skal der indkøbes meget og forberedes en hel del til de forskellige retter.

Spis ikke for meget rødt kød, da din fordøjelse vil blive så langsom, at du får hård mave.
Der kan gå flere dage imellem hvert toiletbesøg og det er knap så charmerende.
Lyst kød ryger hurtigere igennem kroppe og supplere du med lidt grøntsager, går det endnu bedre.

Og husk – Drik masser af vand.