Opbyg muskelmasse hurtigtOpbyg muskelmasse hurtigt

For især mænd er det vigtigt at kunne øge muskelmassen og dermed opbygge større muskler. Når man ønsker at opbygge muskler, så er det vigtigt, at man har kendskab til, hvordan muskler dannes og, hvilke næringsstoffer, der er vigtige for at kunne bevare en stor muskelmasse. Begynd gerne med at læse, grund artiklen om bodybuilding her.

Mange forbinder stor muskelmasse med masser af styrketræning. I mange timer over lang tid. Men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen. Styrketræning er selvfølgelig en stor del af det at skulle opbygge muskler. Men en rigtig kost er også meget vigtigt, så man er sikker på, at kroppen får de korrekte næringsstoffer osv., når der skal produceres større muskelmasse. Især protein og de rigtige aminosyrer er vigtigt.

Derfor vil man opleve, at mange, især mænd, vælger at supplere deres hårde styrketræning med proteinpulver, kreatin og andre kosttilskud for at opnå en større muskelmasse hurtigere end det ellers havde været muligt. Men brugen af proteinpulver og andre kosttilskud er ikke nogen garanti for, at man opbygger muskler hurtigere. Mange mener, at det virker fantastisk, mens andre mener, at det er spild af penge.

Den gode nyhed for begge parter er, at man ved den korrekte kost og med et godt træningsprogram kan opnå overraskende resultater selv på kort sigt. Med den rigtige kost og det rigtige træningsprogram, så kommer man utrolig langt. Det hele handler om, at man har de grundlæggende ting på plads. Det vil sige, at man ved en masse om kroppen og ved, hvilke næringsstoffer kroppen har brug for på hvilke tidspunkter. Det er netop her den personlige træner kan komme ind i billedet, så du én gang for alle, får styr på hvad der virker og hvad der ikke gør.

Et næringsstof, som er meget vigtigt, er fedt. Men fedt er blevet så stærkt kritiseret, at mange mennesker er blevet forskrækket og dårlig nok tør have det i deres daglige kost. Mange har også fået den opfattelse, at det er en fuldstændig unødvendig del af en sund kostplan. Men det kunne dog imidlertid næsten ikke være længere fra sandheden. Fedt er utrolig vigtigt og indgår i mange fysiologiske og biokemiske processer. Fedt indgår bl.a. i vores produktion af hormoner, men fedt bliver også brugt, når der skal dannes nye celler. Vores nerveceller er f.eks. omgiver af en fedtholdig membran. Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt at have et tilstrækkeligt indhold af fedt i sin daglige kostplan for at sikre optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Når man taler om fedt, så er der fokus på de tre fedtsyrer: Omega 3, 6 og 9. Det er dog imidlertid kun Omega 3, som der er særlig nævnt i kosttilskud, såsom fiskeolie osv. Dette skyldes, at vi som udgangspunkt er dækket ind med omega 6 og 9 gennem vores almindelige daglige kost. Grunden til at danskerne ikke får nok omega 3 fedtsyrer i deres daglige kost er, at danskerne er utrolig dårlige til at få spist nok fisk. Gode kilder til omega 3 fedtsyrer er bl.a. de fede fisk som laks, ørred, makrel og sild. Derfor fås omega 3 fedtsyrer også som kosttilskud.

Når man har besluttet sig for at sætte sig et mål om at ville opnå en større muskelmasse og opbygge muskler, er der nogle basale grundregler, som man kan tage udgangspunkt i, når man vil planlægge det bedste og mest optimale træningsforløb.

  • Ved at fokusere på basisøvelser, dvs. øvelser med f.eks. squats, bænkpres osv. gør det muligt at bruge langt større vægte senere hen, end hvis man blot fokuserer på én slags øvelser. Kroppen er nemlig ikke bygget til at arbejde kun med én muskelgruppe. Kroppen er bygget til, at muskelgrupperne skal arbejde sammen med hinanden i synergi.

  • For at opfylde betingelserne for at kunne opbygge muskelmasse hurtigt, så er det vigtigt, at kroppen får nok protein. Det lyder måske mærkeligt, men hver gang man træner så nedbrydes muskelvævet, og der opstår små overrivninger af muskelvævet. For at kroppen kan genopbygge musklernes væv, så er det vigtigt, at der er protein nok til stede i kroppen.
    Det anbefales, at du indtager omkring 1,5 til 2 gram protein pr. kilo kropsvægt. (dagligt)

  • Mange tror, at så længe kroppen får protein nok, så er man dækket rigeligt ind i forhold til musklernes opbygning. Men det er desværre ikke helt nok. Kroppen har også brug for kalorier. Dette skyldes ene og alene, at når kroppen skal nedbryde og opbygge nyt muskelvæv, så er det særdeles energikrævende, så derfor er det vigtigt, at der er et overskud af energi til at understøtte processen.

  • Sidst men ikke mindst, så er det meget vigtigt, at man husker at holde en variation og progression i de øvelser og repetitioner, som man træner med. Hvis man husker at varierer sine øvelse og repetitioner, så har man ikke kun mulighed for at opnå et større vækstpotentiale, men man får også mulighed for at opnå større kraftudvikling. På denne måde vil man opleve, at ens styrke i musklerne vil stige hurtigere ved at huske en variation i øvelserne og antallet af repetitioner frem for, hvis man blot trænede det samme igen og igen utallige gange over længere tid. Husk progression hver ca. 4 uge minimum. (mere vægt)