Kort introduktion til HIT træning

Er du helt vild med styrketræning? Kan du lide at presse dig selv til det yderste?

Kunne du tænke dig at træne effektivt, uden at det tager alt din tid?

Så er HIT noget for dig.
HIT står for High Intensity training, og det er blevet utroligt populært over hele verden.
Det kræver god form og viljestyrke, men til gengæld skal du max træne 3 gange om ugen, og du må max træne i en time af gangen.

Du kan få et HIT-program hos din personlige instruktør, men princippet vil være det samme.
Udover at du max må træne 3 gange om ugen, skal du typisk træne 1-4 sæt af de store basisøvelser.
Derudover skal det gøre så hårdt som muligt, og det kræver derfor, at øvelserne bliver udført i god form.

Det er vigtigt for hele træningen, at det sidste sæt altid foretages med maksimal intensitet. Det vil sige, at du skal presse dig selv, og vælge den højeste vægt du overhovedet kan i forhold til din styrke.
Du skal næsten ikke kunne flytte vægten mere til sidst, for at det bliver mest effektivt.

Det bliver ofte anbefalet, at man fører en slags logbog over sin træning, fordi det gør, at du hele tiden kan presse sig selv. Når du noterer hvad du løftede sidste træning, kan du hurtigt sætte vægten op næste gang, og på den måde presse din krop til det yderste.

Du skal huske, at du hele tiden skal variere dine øvelser
Prøv f.eks. at køre et program de lige uger, og et andet program de ulige uger.
På en måde når du flest muskler i hele kroppen, samtidig med at du undgår skader og overtræning.

Hvis du synes, at HIT lyder som lige noget for dig, så er det bare med at komme i gang. Husk at tilpasse din kost efter din træning, så du får nok proteiner og kulhydrater, og ellers skal du bare huske at lytte til din krop. Det er vigtigt at presse sig selv, men kroppen kan også sige fra på et tidspunkt.

Læs mere om HIT i praksis her.