efter føgsel gravid træningOverskuddet er ikke så stort efter fødsel og det vokser bestemt ikke i takt med barnet på armen, trods det er så yndigt at følges ad.

Kroppen undergår store forandringer ved graviditet og det er uundgåeligt, at der efter endt graviditet har sat sig lidt ekstra på sidebenene. Alle kroppe er forskellige, både før og efter en graviditet, men de ekstra kilo er som oftest en fællesnævner. Det kan, som du nok er bekendt med, være en større opgave at komme af med dem igen end det var at erhverve sig de ekstra kilo. Det er der dog råd for – Og det behøver hverken være tidskrævende eller dyrt i en hektisk hverdag. Ganske små justeringer i hverdagen kan bidrage til et sundt vægttab på vej mod din idealvægt.

Forebyggelse er en vigtig faktor i forbindelse med en sund graviditet og et vedvarende sundt liv efter fødslen, både for dig og dit barn. Det er derfor vigtigt at spise sundt og varieret under graviditeten. Ikke blot for din egen skyld, men ligeledes for dit barns.

Nogle kvinder taber sig automatisk ved at amme, men det er langt fra reglen. Det er naturligt at der ryger et par kilo i måneden heraf, men skal der ske yderligere forandringer, må der ydes en ekstra indsats.

Omlægning af kosten giver hurtigt vægttab

Ammer du ikke længere, kan du med fordel begynde at justere dine kostvaner med øjeblikkelig virkning. Forsøg såvidt muligt at få 600 gram grønt om dagen, men hold igen med frugt. Et æble eller en banan i ulvetimen kan være en udmærket idé, men frugt indeholder store mængder frugtsukker. Dette kan have en hæmmende effekt på et ellers nedadgående ciffer på badevægten. Det kan yderligere anbefales at skærpe kosten for tomme kulhydrater i hvidt brød, pasta og ris og i stedet finde mere passende erstatninger for disse i form af fiberrige fuldkorns alternativer. Det er ganske små ændringer, der i det lange løb vil vise resultater både indadtil såvel som udadtil.

Det er ingen hemmelighed at sund kost og motion er nøglen til et vedblivende vægttab. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at diæt kan være hæmmende for amning og påvirke mælkekvaliteten. Det anbefales i stedet for at motionere hyppigt, så vægttabet foregår i et fornuftigt tempo hvor din krop ligeledes kan følge trop.

Træning og kost i harmoni, virker bedst på vægten

Faktisk er der rig mulighed for at forene et sundt vægttab og børnepasning, uden at det går ud over de resterende pligter som dagligdagen byder på. Udbuddet af ergonomiske klapvogne til motionsbrug er stadigvæk stødt stigende og der findes et utal af modeller til overkommelige priser. De kaldes babyjoggers og som navnet antyder, er der plads til dit barn og lidt ekstra. Langt de fleste modeller er fremstillet i lette, kompakte materialer som gør den nemme at have med på farten, hvad enten det er en tur i parken eller på en længere rejse.

Motion kan let kombineres med ændringer i køkkenet og det behøver som nævnt ikke at være en dyr investering at foretage ændringer i spisevaner, hvad enten mariekiks udskiftes med gulerødder eller det hvide pasta udskiftes med en mere fiberrig variant.

Et af de mest basale og brugte råd, som vi alle har fået skrevet os bag øret i tide og utide, er at drikke en masse vand. Faktisk skal vi op og indtage omtrent to liter dagligt. Det kan lyde som værende en hel del, men der er mange måder at integrere vandet som en sund vane i hverdagen. Du kan starte dagen med at drikke et stort glas vand og komme af med diverse giftstoffer, som der i nattens løb måtte have ophobet sig og fortsætte den gode vane under morgenmaden samt dagens resterende måltider. Det kan også være en god idé at investere i en kvalitetsdrikkedunk uden ftalater og andre skadelige giftstoffer – Således har du altid mulighed for at have vand lige ved hånden i håndtasken eller på gåturen. Der findes sågar drikkedunke med indbygget kølelegeme, så vandet holder sig koldt gennem dagens strabadser.

Læs meget mere om vægttab efter fødsel i den store guide her

En hydreret krop giver desuden et større overskud og en anden energi, som du vil finde nyttig i hverdagens stress og jag. Hav dog i mente, at vi alle er forskellige og alle individer har forskellige biokemiske behov.

Mærk efter og lyt til din krop. Husk, at der naturligvis også er plads til at hygge sig. Alt med måde.